Hundberg

Om Bonnstans egen båt efter modell från Hundberg

(får användas av kammarägarna, kammarnyckeln passar till hänglåset)

Båtmakare Anton Persson

Båten som finns förtöjd i älven nedanför Bonnstan sedan 2012 har en alldeles särskild historia. Nedanstående utdrag ur en artikel i Norra Västerbotten ger en bakgrund. Längre ner finns också några bilder och filmklipp med mer detaljer om båten och hur den byggdes efter gammal modell.

”Ungefär samtidigt som fjolårets flottning i Skellefteälven slutfördes passade vi tillfället att besöka Anton Persson i Hundberg, Malå. Mannen ifråga är den som förser Skellefte-älvens flottare med båtar. För cirka 10 år sedan började Persson att för flottningsförening­ens räkning göra någon båt för att efter hand ha fått hand om hela leveransen av älvsbåtar, detta på grund av att hans båtar fått stor popularitet genom sin praktiska och ändamålsenliga form på samma gång som de äro nätta och lätthanterliga. En flottare är mycket noga med hur hans båt skallvara beskaffad, ty det är ju från båten mycket arbete utföres. Livet kan hänga på en bra båt.

En flottarbåts livslängd är i regel ej mer än en sommar som älvsbåt. Sedan blir den renoverad och användes som uthållningsbåt eller till något bivattendrag där de slitas ut.

Detta är ej att undra på i beaktande av det tunna virket och de påkänningar en flottarbåt måste ta emot.

Perssons årsproduktion f.n. uppgår till omkring 25 st. flottarbåtar. Det är allt han hinner med, ty han utför allt arbete för hand. Han räknar nämligen med att inköp av motor och planhyvel m.m. skulle sluka en stor del av merinkomsten. Han har allt vad han hinner med vid sidan av sitt lilla jordbruk. Rätt mycket förberedande arbete fordrar också hans hantverk. På hösten ska krokarna sökas och täljas opp. Detta kan vara rätt så arbetsamt, ty en båtstam ska göras av en självvuxen krok, lagom grov och precis lagom höjd för att ge båten den rätta formen…”

(Ur Norra Västerbotten i början av 1950-talet)

Bonnsta’båten är byggd efter modell från Hundberg av Kent-Arne Linder, Forsholm. Han berättade om bygget i en video som tyvärr blev onjutbar på grund av att det blåste kraftigt vid inspelningen, men han förklarar att den nya båten är byggd enligt mått från den sist byggda båten från Hundberg. Det är en likstammig båt (spetsig i för och akter) med sju bord, byggd för två roddare och en farkare, som satt grensle över aktern (med ryggen mot roddarna) och styrde timret med båtshake.

Virket är senvuxet granvirke, bara 12-13 mm tunna brädor (för att den ska vara lätt) medan kölen är av mer slitstark fura. Denna båt är framställd med en del modern utrustning, som maskinhyvel, men det behövdes inte så märkvärdiga verktyg för att göra dem på Anton Perssons tid. Kent-Arne har byggt båten ensam utan medhjälpare, och räknar med att det tog ett par månader totalt. Den är behandlad med trätjära och terpentin, vilket Kammarägarföreningens båtansvariga också kommer att göra varje år. Om båten sköts och förvaras väl bör den kunna hålla i upp emot hundra år.

Några bilder från bygget i Forsholm:

 

Här är kölen lagd och ett första bord, sambordet, är fäst med skruv.
Ett sambord till …
… och sedan används mallar att forma resten av bordläggningen efter.
Här är båten bordlagd med vrängren (spant) av naturligt böjt virke som förstärkning och nu fästs hå (årtullarna) …
… och så har vi den färdiga och tjärade båten.

Tre små filmer från sjösättningen av båten 2013. Ursäkta vindbruset. Kräver bredband och rätt program (för avi-format) för att ses korrekt. Klicka på bilderna för att starta filmerna (eller använd länken under bilderna till Vimeo):


Ännu mer om båten finns på sidan Aktuellt från 2011, då båten invigdes, och är du fortfarande sugen på information om båtar finns här en dokumentation om en annan gammal båtmodell, spelekan, som även den byggts på nytt i samarbete mellan Kent-Arne Linder och Eskil Tåg.

Epilog: Nere vid Skellefteälven vid Krångforsdammen hittade hemsidesredaktören denna gamla flottningsbåt, ganska rutten men ändå i förvånansvärt bra skick (flottningen i Skellefteälven upphörde 1970), och den ser ut precis som Hundbergsbåtarna.